10.3. Kikattavaa joukkoistamista

Joonas Utti – Gigglebug Entertainment


”...kerro vähän miten animaatiolla voi elää”



”Tykkäsin aina piirtää”. Kannustuksen puuttuminen koulussa: Opo antoi lähetteen suoraan paperitehtaalle. Onneksi kotona kannustettiin ja opetettiin uskomaan että piirtämistä voi tehdä työkseen. Se loi pohjan tekemiselle ja polulle koodaus tmi:en kautta Costa Ricaan ja MusicTV animaatiokilpailun kautta ensimmäiseen animatiostudioon, jossa nykyiset yhteistyökumppanit tapasivat.

Improvised Muutosmuotoilija, Joonas Utti 2017


Kikattaa Kakkiainen on kaiken lähtökohta – siitä rakennetaan ylös- ja eteenpäin, omalla Nordic-lookilla globaalisti. On myyntivaltti näyttää erilaiselle ja tunnistettavalle.
Gigglebug Entertainment animaatio/piirtäminen tapahtuu kaikki Suomessa, vaikka tiimi onkin KV-kentillä HKI, Mikkelissä; Pariisissa, NYCissä; Bristolissa, Losissa....
Suomessa kenttä on pieni; on pakko päästä KV-markkinoille, jotta voi saavuttaa totista kasuva.

(Anima) Boutique – studio Helsingissä. Synergiaetuja ja risk-management etu aloittavalle yrittäjälle.
Service work 80% vs original work 20% -- mallilla rakennettu ja kehitetty osaaminen ja yrityksen varallisuus.

NYT:
Boutique n. 100% service work – mainontaa yms.
Gigglebug n. 99% omaa tuotantoa

Perustuu naurun levittämiseen. Nauru on tarttuvaa!
Voidaanko se ilmiö luoda animaatiohahmolla? Koskettamalla? Kosketus-kutituspeli.
Kasvoi sosiaaliseksi ilmiöksi – ruudun ulkopuolellekin.

Mutta sen jälkeen lähdetään kehittämän hahmoja ja tarinoita, koska toive oli tehdä animaatiosarja.
Valittiin vesiväri-retro look joka vetoaa tämän hetken vanhempiin.

”mitä jos meilä on liian hauskaa?”
Keijo Karhu pelkää aina pahinta




Musiikkivideot, Infovideot, kaupalliset mainosvideot. Festarianimatiot. Trailers. Pelit.
The Guys videoklipit – send your own video

Credit – jos meillä on joku mukana työssä, saa nimen mukaan. Näin tuetaan osaajien luovuutta ja sitä kautta Suomen luovaa taloutta.

Se ensimmäinen yleisö joka pitää saada kiinnostumaan ei ole se katsoja sohvalla – vaan tuottajat, rahoittajat.

Tuottajan investiointi 20%
Kotimainen kanaava (eli käytännössä YLE) 20%
Valtion kulttuurituet 50%

Cartoon Forum yms. alan tapahtumat: Kiertää ja tuntea kaikki – se on tapa päästä kv-markkinoilla
Alkuun uusia katsotaan ketä nämä on – naamat tutuksi – 7 vuotta työtä että nyt saadaan tapaamiset mitkä halutaan.
Industry presentations: luodaan asetelma ja sellainen buzz, mikä viestii että tämä on kiinnostava, ja tähän halutaan investioida.

Kanavat ostaa vain jos on pakko. Kakkiainen osui oikeaan aikaan. Sama tuote – eri pitch kanavan mukaan. Se vaatii asiakkaan tuntemisen.

Muuttuva arvoketju: Luodaan hahmot, tarinat – aikaa kestävä IP
(nimien suojaus, hahmojen... ei kauheen pitkälle HelloKitty –tyyliin koska erittäin kallista)
Tyyliä ei voi suojata – yksittäisen hahmon voi. Esim. Kakkiaisen.
Tulot TV-sarjat, pelit, kulutustuotteet... Uusia brändejä voi lanseerata uusien kanavien kautta

Animaatiota kv-tuotantoa tarvitaan lisää – se tasoittaa polkua muillekin suomalaisille ja pohjoismaisille tekijöille. Suomessa pysytyään tekemään alkupään IP – meillä ei ole pitkää historiaa, meidän vahvuus ei ole isot studiot.

Tarinan kerronta:
Älä piirrä hahmoa – vaan se kuka se hahmo on!
Mikä on sen hahmon tarina?

Luovassa työssä mikään ei ole ikinä valmis: se on ideaali pohja uudelle kasvulle ja kehitykselle.
Tekemällä viisastuu – matkalla oppii.



Kaikkien pitää pystyä antamaan projektiin jotain – ei voi pittää kiinni kynsinhampian oamsta ideastaan, muuten stoori ei kehity ja projekti todennäköisesti kaatuu siihen.
Ei tarkoita sitä että antaa oikeudet tehdä mitä haluaa – vaan yhteistyötä. Mutta se on tasapainoilua: kaikkien pitää tuoda jotain pöytään muuten kannattaa kysyä miksi ollaan mukana.

Toimiiko konsepti kansainvälisesti?
Dubit – UK creative testing jossa tuloksia peilataan Dubit benchmark tulokseen.

YLE tilasi uuden kauden - Ennakkomyyty 13 maahan (25jaksoa)
Kolmas ääninappikirja tulossa huhtikkuussa. Albumi Sony Music kanssa: vuoden paras lastenalbumi Emma.
Apps - #1 pre-school app in 64 countries. +1mil downloads
TV-sarja, LIVE-events – lastendisko. Lelut tulossa syksyllä.

Tuntosarvet pitää pitää ylhäällä – mikään ei ole liian pieni huomio, kaikki saa alkunsa jostain. Tutkitaan, katsotaan mitä tapahtuu, miten reagoidaan. Mennään mahdollisimman pitkälle, mahdollisimman hyvien isojen tekijöiden kanssa. Niin luovan työn tekijä – taitelija pystyy keskittymään entistä enemmän siihen mitä hän haluaa tehdä.
Omia pieniä GIF looppeja joilla 25m latausta!
Kertoo paljon – osa tarinan testausta. Lastentredit – kertoo mitä tapahtuu tulevaisuudessa kuluttajien valtavirrassa.

Kiitos Joonas ja Gigglebug Entertainment. Oli mielenkiintoinen aamu: niin ryhmän visu-alan ammattilaisille kuin myös meille kaikille yrittäjille ja yrittäjähenkisille – paljon evästä kuinka rakentaa tekeminen omalle osaamiselle, rohkeasti KV-kentille hakemaan kasvua. Inspiroivaa ja motivoivaa materiaalia!


Jaana Wahlsten – Muutosmuotoilija vol1




Käsityöläisen tie on ollut monen kirjava ja välillä kivinenkin. Se on sisältänyt epäuskoa, opintoja, onnistumisia, onnellista työttömyyttä,
Prosessissa siihen vaiheeseen että aloin miettiä omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita; se vei muutosmuotoilun kentälle. Näin jälkeenpäin ymmärrän etten ollut oikeasti miettinyt miksi haluan tehdä työtä ja mitä se tarkoittaa mulle – olin jumiutunut kuukausipalkka-ajatukseen.

Studio Hilla – yhteinäinen kansio jossa eri yhteistyökumppanitekijöiden portfolioita. Cross-selling.
KV- kauppa alkaa Japaniin suunnittelulla.

Luova-ala; käyttö lisääntynyt mutta kilpailu kiristynyt – se on globaalia ja hinnat poljettu, tekijöillä vastaa. Ostajan markkinat. Missä muodossa haluan olla tässä mukana?

Vastaus löytyy TAITEESTA. Tekemisessä tulee olla päämäärä. Miten taidetta esitellään?
On olemassa muitakin tapoja tuoda taide ja oma tekeminen näkyviin kuin näyttely.
Taide on työtä, sillä on arvo ja siitä pitää saada maksu.

Joukkoistaminen - jaetaan rutiinitehtävät – monimutkaiset asiantuntijatehtävät – luovuutta vaativat tehtävät

Kehitys nopeutuu, viestintä tehostuu, mahdollisuus monille, laaja-alaista osaamista ja erilaisia vahvuuksia. Uusia ideoita, näkökulmia ja ratkaisuja.



SkillShare
Piggy Baggy – suomalainen tavarakuljetus-site

Muutetaan toimintamalleja – sohaisemalla sinne vanhaan olemassa olevaan. Mihin muutoksen voi synnyttää; miten keksiä se kohta.

Ei kannata valmistaa jotain valmista kuviota/tulevaisuuspakettia valmiiksi – vaan ota pieniä askeleita sitä kohti. Jätä tilaa uusille ideoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti