Kanssamme on Mika Tonder. Hän on markkinoinnin, tuotteistamisen, verkkoliiketoiminnan ja Venäjän kaupan erikoismies. Mika työskentelee sähköisten kanavien ja digitaalisen maailman parissa - Tamoran lisäksi markkinointijohtajana MediaKolmio Oy:ssä. Tätä ennen Mika oli kehitysjohtajana Mediatalo Toimeliaassa, jonka MediaKolmio osti noin kuukausi sitten. Tällä hetkellä Mikalla on 40 alaista vedettävänä. Aasian suuntaan he tähyilevät tällä hetkellä kovasti.
Mika on yhteiskuntatieteiden tohtori Joensuun yliopistosta, entinen norppatutkija. Mika puhuu muutoksesta. Hänen päivän tavoitteena on herätellä näkökulmia palveluiden tuotteistamisesta ja digiloikasta. Asiakas ja käyttäjä on tärkeitä tässä asiassa. Useasti ne eivät ole samoja asioita.Mikalla on maailman tyhmin koira, Gordonin setteri. Hän on ylpeä siitä. Hessu Hopo on tehty Gordonin setteristä. Se kertoo jo paljon.
Mitkä ovat digitaalisuuden hyödyt?
- Työtä voi tehdä missä vaan. Se mahdollistaa järkevän työskentelyn.
- Paikallisen jouston sijaan se tuo myös ajallisen jouston. Verkkokauppa on auki 24/7.
- Sanoman voi kohdistua tiettyyn henkilöön ja juuri tiettynä aikana.
- Etenkin terveys-ja vanhuspalvelut ovat kehittyneet huikeasti.
Suurin haaste asioiden tekemisessä on se, että olemme liian hyviä siinä, mitä teemme. Olemme sokeutuneet muilta näkökulmilta. On huomioita se, että tuotteet elävät tietyssä hetkessä ja tietyssä toimintaympäristössä. On ymmärrettävä, että tuotteiden elinkaari loppuu joskus. Mika tykkää Ladasta kertovasta case-esimerkistään. Se oli 80-luvulla Suomen myydyin auto. Miksi näin?
- Lada oli helppokäyttöinen,
- toimi pakkasella,
- sisälsi paljon tavaratilaa,
- varaosia löytyi helposti.
- se oli halpa, ja varaosat oli halpoja.
Tiedon kaksi eri tyyppiä
Eksplisiittinen tieto- Tallennettavissa olevaa tietoa: esim. videolle, kirjoihin, tietokoneelle tms.
- Tyhjentävästi avattua ja "kaikkien" saatavilla
- Hiljainen tieto: osaaminen, ammattilaisuus, vaisto, joka ihmiselle kertyy työn, sosiaalisten suhteiden, kulttuurin ja muiden vaikutuksesta
- Osa tiedosta on sellaista, jota emme tiedosta olevan edes olemassa
- Tämä on se osaaminen, joka tuo lisäarvon työn tekemiseen.
- 95 % päivittäin tekemistä asioistamme perustuu hiljaiseen tietoon
- Siirtyy toiselle puhumalla, tekemällä yhdessä, näkemällä toisen tekevän
- Toisen pitää jakaa ja toisen pitää olla vastaanottava
- Tieto pitää sisäistää
- Identiteetti ja henkinen kasvu. Kasvamme implisiittiseen tietoomme ja siitä tulee osa meidän identiteettiämme.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti