8.12. Startup LEAN

Eliisa Moilanen - Startup LEAN



Päivän materiaali löytyy Trellosta. Mitä Lean on? Asiakasnäkökulman tuomista työhön ja kokonaisvaltaista työn toiminnan kehittämistä parhaan asiakashyödyn saavuttamiseksi. Muut tekijät eivät saa mennä asiakasnäkökulman ohi. Toyota on LEAN-ajattelun isä. Ajattelun lähtökohta tuli USAn marketeista. Kuluttajat pystyivät hakemaan tuotteen, mennä kassalle ja ostamaan sen. Yön aikana hyllyt täyttyivät salamannopeasti uutta päivää varten.

Onko jollakin teistä katastroficasea, jota voitaisiin hyödyntää tänään? Entä onko hyviä palvelukokemuksia?

  • Huono - 5-portainen haastattelu (hoidettiin ammattimaisesti), mutta kesäkuun lopulla tuli soitta, että "meidän pitää löytää teille asiakasprojekti ja kun on kesä, niin olemme yhteydessä elo-syyskuussa. Yritykseen laitettiin viestiä muutama viikko sitten, mutta he eivät ole vastanneet siihen mitään.
  • Huono - Puhelinoperaattorilta tuli viesti, että he nostavat liittymän hintaa yhdellä eurolla kuukaudessa. Tämä ihan okei. Sitten myöhemmin tuli viesti, että voit noutaa lähimmästä liikkeestä lahjan. Lahja oli huivi, joka löytyi kyselyn ja sanallisen vaihdon jälkeen.  
  • Hyvä - Eräs henkilö oli Lahdessa bileissä ja kaverin luona yötä. Hän hyppäsi auton rattiin aamulla, puhalsi ja mittari heilahti vain vähän. Poliisi kertoi Lahden asioista, jutteli ja kyseli - oli ystävällinen. Siinä oli varmaan 5-6 poliisia, jotka suhtautuivat epähuomioon suvaitsevaisesti. Tällaista palvelukokemusta ei olisi uskonut poliisilta. Verikokeen jälkeen . Poliisit antoivat vielä lapun käteen, jolla olisi voinut tehdä valituksen Lahden poliisiin. Tähän ei kuitenkaan ollut tarvetta, sillä palvelu oli ollut erinomaista.
  • Hyvä - Sisäinen HR, jossa uusittiin arvot, brändi, logo (firman nimi säilyi). Tehtiin johdonmukaista ja suoraviivaista työtä. Koulutettiin ja viestittiin. Jokainen osasi uudistuksen jälkeen arvot, vision ja mission. 

Leanissä asiakas on aina keskiössä!


Lean on siis yksinkertaistettuna ajattelua ja prosessien toimintaa, jossa asiakas on aina loppukäyttäjä. Asiakkaalle lähdetään tekemään palveluita. Mitä asioita ratkaistaan loppukäyttäjälle? Mitä paremmin voidaan tarkastella asiakkaan tarpeita pystytään muotoilemaan palvelu paremmin. Lean pyrkii suoraviivaistamaan palvelun ja tuotannon prosesseja. Tarkoitus on, että asiakkaalle jää hyvä fiilis. 

Asiakkaat ovat harvoin homogeeninen joukko. Mitä yksilöllisemmin pystymme tarkastelemaan eri asiakassegmenttejä, sitä paremmin voimme tuottaa oikeanlaista palvelua. Varokaa astumasta tilaajan sudenkuoppaan, jossa tuotetaan palvelu tilaajan ehdoilla ja unohdetaan loppukäyttäjä.

Uusi Lean ajattelu on sovellettavissa moneen toisin kuin perinteinen tuotantolähtöinen Lean ajattelu. Esimerkiksi Business Klubin asiakas ei ole yritys, koska yrityksen päätöksentekovalta on kuitenkin yksilöllä. Tässä tapauksessa yrittäjä itse.

Timo Hakkarainen - Digioptimo

Päivän alussa Timo Hakkarainen Digioptimosta kävi esittelemässä Digicap-konseptiaan. Digicap on yksinkertainen toimintamalli, joka auttaa digitaalisuuden tason arviointiin ja kehittämisen ohjaamiseen. Digicap-analyysin avulla saat käsityksen digitaalisuuden tasosta kokonaisuudessaan ja eri liiketoiminnan osa-alueittain. Arviointi perustuu sinun ja kollegoiden omaan arviontiin, tietenkin asiantuntijan avustuksella.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti